"Zapach kobiety to zapach domu."
Niestety, jak dla mnie, ta część dużo gorsza.
Rewelacyjny klimat części pierwszej (Księga Bezimiennej Akuszerki) został totalnie zaprzepaszczony na rzecz dylematów rodem z krajów skandynawskich - kim być: chłopczykiem chłopczykiem, dziewczynką dziewczynką, a może chłopczykiem dziewczynką lub dziewczynką chłopczykiem?
...
Szkoda.
Główna bohaterka tej historii miota się egzystencjalnie, ale bez uroku. Jest drażniąca, irytująca. Jak zresztą większość bohaterek w tym tomie.
Mnóstwo wątków, które szybko sie kończą, a mogłyby być rozwinięte (społeczność Lwa przykładowo).
Ocena zaniżona przez rozczarowanie, w porównaniu z częścią pierwszą.
Poczekam oczywiście na tom trzeci i na pewno przeczytam, ale wiedząc, że to będzie Księga Flory, za którą nie przepad(ł)am w tej części, nie wiem, czy nie będzie tak samo...
I nie polecam czytać tomów tej serii jako odrębnych historii.
MOJA OCENA: 6/10
PRZECZYTAJ FRAGMENT!
TU
***
Dotąd jej życie było wędrówką.
Teraz będzie walką.
Etta pochodzi z Nowhere, osady założonej przez tych, którzy przeżyli plagę, w tym przez Bezimienną Akuszerkę. Tajemnicza choroba zniszczyła dawny świat i sprawiła, że przy życiu pozostało niewiele kobiet, a porody są bardzo niebezpieczne. Ci, którzy przetrwali, powoli próbują przywrócić porządek i wprowadzić nowe normy społeczne. W Nowhere kobiety i położne traktuje się jak święte i to one dominują w społeczności. Etta wybiera jednak wolność, jaką dają jej łowiectwo i szabrownictwo. Przemierza pustkowia w poszukiwaniu reliktów przeszłości, które mogą się do czegoś przydać. Czasem zmuszona jest też stawiać czoło bezwzględnym handlarzom niewolników, którzy polują na kobiety i dziewczynki. Dlatego w drodze staje się Eddym.
Kiedy handlarze napadają na jej osadę, Etta bez namysłu wyrusza, by uwolnić bliskich lub ich pomścić. Ta misja prowadzi ją w paszczę Lwa z Estiel – bezwzględnego i okrutnego przeciwnika. W jej rękach spoczywa nie tylko życie uwięzionych, ale i los nowego świata.
Kataklizm ujawnia nasze prawdziwe oblicze. Niektórzy stają się potworami, innych paraliżuje strach. - Meg Elison, „Wysokie Obcasy”
Elison z bezwzględną szczerością pokazuje nam, jak traktowane są kobiety, gdy znikają chroniące je prawa. I uświadamia, jak niewiele trzeba, by społeczeństwo pogrążyło się w regresie, a postęp okazał się tylko iluzją. - „Word After Word”
Elison tworzy queerową, feministyczną literaturę. Ta powieść jest ważna, pełna niesamowitej mocy. Jest też trudna, brutalna i łamie serce. - Goodreads.com.
AUTOR