Nuda, nuda i jeszcze raz nuda.
Kolejny przykład na to, jak blurb może być krzywdzący dla treści i oczekiwań.
Tytuł i okładka są mega mylące. Zapowiadają coś tajemniczego, mrocznego. Nic takieg się tam nie wydarza.
Ta historia to mega średniej jakości banał. Thriller ekologiczny z politycznym tłem, zabarwiony nutką zbrodni i zakończeniem, które nie jest wisienką na torcie. Dobrzy są naiwni, źli są sprytni. Kasa może wszystko. Wygrywa właściwie co? Aż się chce zrymować...
Postaci monotonne, bez charakteru, wszystko ciągnie się jak flaki z olejem zaprawionym oliwą i smołą i trzeba mega siły woli, żeby dobrnąć do kolejnej strony...
Ani w tym żadnego uroku, ani przesłania, a porównania do Makbeta?
Błagam...
Jedno z największych moich czytelniczych rozczarowań i KOMPLETNIE nie mój rodzaj literatury.
Potrzebuję detoxu.
Szczerze? Nie polecam.
MOJA OCENA: 3/10
PRZECZYTAJ FRAGMENT!
TU
***
Aż 11 lat czekaliśmy na nową powieść najmłodszej w historii laureatki Nagrody Bookera! I wreszcie jest – w świetnym tłumaczeniu Macieja Świerkockiego, zupełnie inna niż jej poprzedniczki: "Wszystko, co lśni" oraz "Próba".
Zachwycający i zaskakujący "Las Birnamski" Eleanor Catton to jedna z 24 książek najważniejszych w 2024 roku (Michał Nogaś, „Gazeta Wyborcza”).
2017 rok, Nowa Zelandia. Wskutek katastrofalnego osunięcia ziemi na przełęczy Korowai miasteczko Thorndike oraz leżąca nieopodal spora farma zostają odcięte od świata. Okazję chce wykorzystać Las Birnamski – nieformalny, na poły przestępczy, na poły filantropijny, tajny kolektyw ogrodniczy, który sadzi rośliny tam, gdzie nikt tego nie zauważy. Przez całe lata grupa walczyła, żeby wyjść na prostą. Zajęcie gospodarstwa dałoby im szansę na wypłacalność. Ale miejscem interesuje się też tajemniczy amerykański miliarder Robert Lemoine: przejął je, żeby zbudować luksusowy bunkier na czas końca świata; przynajmniej tak mówi założycielce grupy, Mirze, gdy przyłapuje ją na terenie posiadłości. Jest zaintrygowany Mirą i Lasem Birnamskim. I chociaż politycznie są po przeciwnych stronach, wydaje się, że mają wspólnych wrogów. Ale czy ogrodnicy mogą mu zaufać? I czy będą mogli zaufać sobie nawzajem, gdy ich ideały i ideologia zostaną wystawione na próbę?
Trzymający w napięciu thriller psychologiczny laureatki Nagrody Bookera ma w sobie dramaturgię dzieł Szekspira i dowcip Jane Austen, ujawnia przy tym podobną fascynację mechanizmami, które decydują o tym, kim jesteśmy. Genialnie skonstruowane studium intencji, działań i ich konsekwencji oraz bezkompromisowa wiwisekcja ludzkiego instynktu przetrwania.