"A DZIŚ ŻEM SE CZYTŁA/LUKŁA..."

CZYTAJ ZA DARMO!

Statystyki

SZUKAŁKA

Witajcie w Ameryce Linda Boström Knausgård

"Przestałam mówić, gdy moje dorastanie zaczęło zajmować we mnie zbyt dużo miejsca."

Kolejna dojrzała, przejmująca, ale krótka historia dramatu. H
istoria dziewczyny, która przestaje mówić po tym, jak spełniła się jej modlitwa o śmierć ojca. Historia o tym, że milczenie jest bronią. Ochroną. Manipulacją. Ciemnością.

"Ciemność była wszędzie.Ciemność miała zapach. Pachniała strachem i jeszcze czymś słodkim. Ciemność tryskała z kranu i wypełniała wannę. Myłam włosy w ciemności, moje, ciało, całą siebie. Zjadałam ciemność, farbowała mnie od środka. Przesączała się powoli do mojego wnętrza."

I choć zakończenie niekoniecznie doprowadziło mnie do jakiegoś wniosku, to jednak całość jest przejmująca, głęboka i dojrzała. To wewnętrzne stadium rozpaczy i bezradności, połączonej z miłością do rodziny.

"Milczenie istniało zawsze jako możliwość. Czarna podłoga, na której mogłam stanąć."

Witamy w Ameryce nie jest autobiografią, ale prawie wszystko wydarzyło się w prawdziwym życiu autorki.

POLECAM

MOJA OCENA: 8/10

PRZECZYTAJ FRAGMENT!


***
Świat jedenastoletniej Ellen zawalił się w momencie odejścia, a potem śmierci, ojca. W ramach protestu, ale też z poczucia winy, dziewczynka postanawia przestać mówić.

W powolnej opowieści Lindy Boström Knausgård śledzimy losy naszej bohaterki zamkniętej w mikrokosmosie tego, co pozostało z rodziny – matki i brata. „Nasza rodzina jest rodziną światła” powtarza matka, ale tak naprawdę jej członkowie żyją w cieniu.


Główna bohaterka nie współczuje samej sobie, nie prosi nas o litość, a więc i my, czytelnicy, jej nie współczujemy.

„Dagens Nyheter”

Pełna delikatności historia dziewczynki: minimalistyczna, zwięzła, subtelna, ale też brutalna. Napisana w samoobronie, zapewniająca wyzwolenie.

„Der Spiegel”

Ellen korzysta z najmocniejszej broni, jaką dysponuje: milczenie bohaterki udowadnia, że siła literatury jest niezrównana.

„Vanity Fair”





AUTOR



Autor: Sabina Bauman - klik zdjęcie
Copyright © 2014 Mniej niż 0 - Mini Recenzje , Blogger